Rynek 50 plus

Dawać rzeczom drugie życie

Recykling odgrywa szczególnie ważną rolę w zmniejszaniu negatywnego wpływu przemysłu
mody na środowisko, promując bardziej zrównoważony i odpowiedzialny sposób produkcji i
konsumpcji ubrań.

- Moda jest wielkim szkodnikiem jeżeli chodzi o zaśmiecanie planety. Dlatego dla mnie
ochrona środowiska  jest codziennością. Cały czas mam z tyłu głowy jak będzie wyglądał nasz
świat w przyszłości – mówi Dorota Wolff, ekspertka ds. wizerunku, projektantka biżuterii i
ubrań, twórczyni niezwykłej facebookowej społeczności Drzwi Do Stylu, którą zbudowała
wokół idei zrównoważonej mody, ubrań z drugiej ręki i ekologii.

- Od samego początku moim celem było propagowanie mody slow fashion i ochrony
środowiska. Dzięki tej idei każdego dnia robimy coś małego dla naszej Ziemi. Czasami nie
zdajemy sobie sprawy, że dzięki takim działaniom jak sprzedaż z drugiej ręki dokładamy
swoją cegiełkę dla ochrony powietrza, wody, przyrody – podkreśla modowa ekspertka.

Obecnie grupa Drzwi Do Stylu zrzesza ponad 30 tys. kobiet.

Dawać rzeczom drugie życie
 
- Bardzo często sama wykorzystuje stare elementy. W tworzeniu biżuterii używam
historycznych, autentycznych monet. Nie mam problemu z tym, że kupuję rzeczy z drugiej
ręki. Łącze stare z nowym, przerabiam i daje rzeczom drugie życie – mówi Dorota Wolff,
która zasłynęła jako projektantka oryginalnej biżuterii marki Forget me not.

Wyrażenie ''dawać rzeczom drugie życie'' często odnosi się do promowanej w ekologicznym
podejściu do życia praktyki recyklingu i ponownego wykorzystywania przedmiotów lub
materiałów, zamiast wyrzucania ich. Współczesna niestety moda promuje szybki obrót
trendów, co prowadzi do szybkiego wymiany ubrań i nadmiernego konsumpcjonizmu.
Kupowanie tanich ubrań, noszenie ich tylko kilka razy, a następnie wyrzucanie prowadzi w
konsekwencji do powstania ogromnych ilości odpadów tekstylnych.

- Podróżuję po świecie i wiem jakie są konsekwencje. Konsumpcja kiedyś nas zgubi.
Największym zagrożeniem i powodem katastrofy ekologicznej są ludzie. Za dużo produkujemy
śmieci, a podążając tropem masowej mody klonujemy nasze wizerunki.  Świat będzie wiele
ciekawszy jak nie będziemy chcieć tego, co mają wszyscy. Postawimy na jakość, design i
siebie – przekonuje ekspertka ds. wizerunku.
 
Im mniej mamy rzeczy, tym łatwiej o styl

Często stosowane w kontekście mody powiedzenie ''mniej znaczy więcej'' to dewiza filozofii
minimalizmu i zrównoważonego stylu życia. Grupa Drzwi Do Stylu promuje ideę
ograniczania zbędnych dóbr materialnych, redukcji konsumpcjonizmu oraz skupiania się na
rzeczach i doświadczeniach, które mają dla nas prawdziwą wartość.

Poprzez pozbycie się nadmiaru przedmiotów, odzyskujemy bowiem przestrzeń, czas i energię
na bardziej istotne aspekty życia, takie jak relacje, rozwój osobisty czy przyjemności
intelektualne. Dlatego ważnym elementem życia tej społeczności, która wciąż się rozrasta i
przyjmuje nowych członków, jest uczestnictwo w warsztatach i wykładach – zarówno online
jak i na żywo.

- Zaczęło się to zupełnie przez przypadek z mojej potrzeby i dzisiaj rzeczywiście jest nas
ponad 31 tys. kobiet, które w jakiś sposób łączy moda, ale też ochrona środowiska. Pamiętam
ten czas, jak była pandemia, gdzie wszyscy byliśmy pozamykani w domach i ja sobie
pomyślałam "Boże, to jest czas na to, żeby posprzątać dokumentnie tą swoją garderobę,
szafę, czyli oddać to, co wisi i czeka i się na pewno nie doczeka. Zamienić, sprzedać
odświeżyć garderobę. I tak się to wszystko zaczęło. Myślałam, że będę sama na tej grupie, a
się okazuje, że jest nas już 31 tys., czyli miasto kobiet – mówi Dorota Wolff.

W kontekście mody ''mniej znaczy więcej'' oznacza preferowanie jakości nad ilością,
inwestowanie w trwałe i uniwersalne ubrania, oraz dbanie o to, by nasza garderoba była
minimalistyczna, ale funkcjonalna i dopasowana do naszych potrzeb. Ta filozofia może
przyczynić się do zmniejszenia wpływu przemysłu mody na środowisko oraz prowadzić do
bardziej zrównoważonego i satysfakcjonującego stylu życia.
 
- Gwarantuję, że im mniej będziemy mieli rzeczy, tym łatwiej będzie określić nasz styl i nasze
potrzeby. Warto oddać, sprzedać, unowocześnić  czy zamieniać się̨ rzeczami, które leżą w
szafie. To nie znaczy, że mamy nic nie kupować. Kupujmy, ale nie warto kupować tylko dla
metki czy po to, by „mieć”. Warto korzystać z tego co posiadamy i takimi rzeczami się
otaczać. Ochrona otaczającego nas świata jest obowiązkiem każdego człowieka dlatego
recykling jest fantastyczną ideą – podkreśla ekspertka.

Recykling w modzie

Recykling w modzie odgrywa istotną rolę z kilku powodów:

Ochrona środowiska: Przemysł odzieżowy generuje duże ilości odpadów, zużywa ogromne
ilości wody i energii oraz wykorzystuje duże ilości surowców naturalnych. Recykling ubrań i
materiałów pomaga zmniejszyć negatywny wpływ przemysłu mody na środowisko poprzez
ograniczenie ilości odpadów, zużycie zasobów naturalnych oraz emisję gazów cieplarnianych.

Zmniejszenie zużycia surowców: Recykling ubrań i materiałów pozwala wykorzystać już
istniejące zasoby, co redukuje zapotrzebowanie na nowe surowce i pomaga chronić
środowisko naturalne. Dzięki temu można ograniczyć wycinkę drzew, wydobycie minerałów
czy produkcję materiałów syntetycznych.

Pozyskiwanie wartości z odpadów: Recykling może prowadzić do ponownego
wykorzystania materiałów i ubrań, które w innym przypadku trafiłyby na składowiska
odpadów. Odpady te mogą być przetwarzane na nowe produkty modowe, co pozwala
zmniejszyć ilość odpadów i wydłuża życie produkowanych materiałów.

Innowacje w designie: Recykling w modzie może prowadzić do powstania nowych,
innowacyjnych rozwiązań w designie i produkcji ubrań. Projektanci mogą eksperymentować
z różnymi materiałami i technikami, tworząc unikalne i kreatywne kolekcje oparte na
recyklingu.
_________________________________________________________________________
Zdjęcie: Dorota Wolff – ekspertka do spraw wizerunku i autoprezentacji, komentatorka
bieżących trendów i zjawisk w modzie. Producentka pokazów, programów i widowisk
związanych z modą, autorka książek, m.in. „Drzwi do stylu” i „Torebki vintage”.
Właścicielka marki Forget me not.

Dołącz do dyskusji - napisz komentarz

Prosimy o zachowanie kultury wypowiedzi.
Obraźliwe komentarze są blokowane wraz z ich autorami.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Dodaj pierwszy komentarz i bądź motorem nowej dyskusji. Zachęcamy do tego.